Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna    
  Profil  
FAQ Szukaj Użytkownicy Rejestracja Prywatne Wiadomości Zaloguj  

Renault R28

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna :: Bolidy F1
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Micro
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieraków

PostWysłany: Sob 14:51, 26 Lip 2008    Temat postu: Renault R28

Renault R28 – nowy bolid stajni Renault, został zaprezentowany dzisiaj w Paryżu . Po raz pierwszy mogliśmy oglądać go podczas ubiegłotygodniowych testów w Walencji. Po stosunkowo słabym sezonie 2007 zespół poważnie zmienił aerodynamikę nowego modelu. W szczególności widać to w przedniej części bolidu – nowy układ przedniego skrzydła i zastosowanie zawieszenia opartego na zerowym kilu.


Zmiana dostawcy opon i utrata Fernando Alonso były bez wątpienia jednymi z przyczyn problemów w roku 2007. Nowe ogumienie uwidoczniło problemy aerodynamiczne, które nie pojawiały się, gdy zespół korzystał z Michelinów. Na początku sezonu spędzono zatem wiele cennego czasu na próbach zrozumienia, gdzie leżą ich przyczyny.

Podczas gdy zeszłoroczny bolid był ewolucją zwycięskiego poprzednika, R28 pokazuje wiele nowych rozwiązań. Samochód ma tylko kilka elementów zaczerpniętych z R27. Całkowicie nowy jest przód auta – począwszy od dużego czubka nosa, który jest ułożony nisko – zaraz nad przednim spojlerem.

Nowy nos stanowi także mocowanie dla skrzydła – zwykłe pionowe płaty są teraz bardziej poziome i umieszczone w punktach, gdzie przedni spojler opada, tworząc swoistą nieckę. To bardziej eleganckie rozwiązanie w porównaniu do zeszłorocznego. Poza tym wykorzystuje ono płaty mocujące do regulowania przepływu powietrza wokół przedniego zawieszenia.

Nad głównym skrzydłem znajduje się dobrze już znane tzw. skrzydło mostkowe. Renault użyło małego wspornika między nosem, a tym elementem. Prawdopodobnie jest to spowodowane chęcią zapewnienia sztywności. Może to też być wpływ doświadczeń z ubiegłego roku, kiedy to mostek ruszając się, zmieniał balans aerodynamiczny samochodu.

Kolejną dużą zmianą jest odejście od koncepcji kila w kształcie litery V, na rzecz tzw. zerowego kila. Na pierwszy rzut oka, rozwiązanie wygląda na żywcem skopiowane z modelu Ferrari. Wahacze zostały umieszczone po bokach monokoku, by utrzymać idealną geometrię zawieszenia. Deflektory są lekko przeprojektowane. Przednie płaty umiejscowiono natomiast podobnie jak w McLarenie.

Inne podejście widać w kształcie osłon chłodnicy. Ubiegłoroczny model posiadał owiewki po bokach – tzw. pod wings – w których zintegrowano lusterka. W R28 wygląda to inaczej – pod wings są mniejsze, lusterka zostały przeniesione bliżej kokpitu, a owiewki przed tylną osią zostały umiejscowione bardziej z tyłu i w dolnej części osłon chłodnicy. Tym razem są zamontowane na zdejmowanym panelu, co sugeruje możliwość dalszych zmian tego elementu. Same boczne osłony wyglądają na odchudzone i bardziej wtopione w tył auta.

Biorąc pod uwagę umiejscowienie kominów i owiewek kształtujących przepływ wokół tylnych kół, zaskakujące wydaje się podobieństwo do nieudanego bolidu Hondy z 2007 roku. Zachowano natomiast owiewki wydechu w kształcie kropli. Sam wydech z kolei jest głęboko osadzony w osłonach.

Zwraca uwagę bardzo niski profil pokrywy silnika. Górna sekcja została odchudzona w sposób nawiązujący do stylu panującego w poprzednim sezonie. Poszycie jest jednak wymiarowe – tak by sprostać wymogom określającym minimalną szerokość.

Z tyłu uformowano duży kanał wylotowy – przypuszczalnie ma on wentylować ciepło wytwarzane przez hydraulikę. Podobne rozwiązanie zdecydowało się zastosować Ferrari w F2007. Mimo że tył jest bardzo wąski, gołym okiem wydaje się być szerszy. Dzieje się tak z powodu osłony zamontowanej ponad tylnim zawieszeniem, które jest umocowane do skrzyni biegów w sposób podobny do przedniego zawieszenia.

I w końcu dyfuzor – wygląda na kopię poprzednika. Kanały tylnich hamulców i ramiona zawieszenia znalazły się w podobnym ułożeniu.

Bez wątpienia można stwierdzić, że Renault zdecydowało się przełożyć więcej obciążenia na przód bolidu, by dopasować się w ten sposób do charakterystyki pracy opon Bridgestone. Jednak wpływ tego rozwiązania na tempo zespołu poznamy dopiero na najbliższych testach.

Renault R28 – specyfikacja techniczna:

* Podwozie uformowane z włókien węglowych i aluminium. Monokok oparty na strukturze plastrów miodu, wyprodukowany przez zespół Renault F1 i zaprojektowany by zapewnić maksymalną sztywność i odporność przy zachowaniu minimalnej wagi. Silnik RS27 V8 całkowicie zintegrowany.
* Przednie górne i dolne wahacze z włókien węglowych oparte na popychaczach i drążkach skrętnych. Są połączone z belką skrętną i amortyzatorami zamontowane zna przedniej części monokoku. W celu optymalizacji aerodynamiki zastosowano zerowy kil.
* Górne i dolne wahacze tylnego zawieszenia z włókien węglowych oparte na popychaczach i drążkach skrętnych poruszających się w pionowo zamocowanych drążkach skrętnych i poziomo umiejscowionych amortyzatorach. Ich mocowania znajdują się na górnej części obudowy skrzyni biegów.
* Skrzynia biegów siedmiobiegowa, półautomatyczna z tytanu. Jeden bieg wsteczny. System szybkiej zmiany biegów.
* System paliwowy stanowi wzmacniany kewlarem gumowy zbiornik produkcji ATL.
* System chłodzenia stanowią oddzielne chłodnice wodne i olejowe umieszczone w bocznych strefach zgniotu. Są chłodzone przez ruch powietrza wytwarzany podczas ruchu bolidu.
* Standardowy moduł elektroniczny – SECU – wyprodukowany przez McLarena.
* System hamulcowy stanowią tarcze i klocki Hitco. Zaciski wyprodukowane przez AP.
* Fotel kierowcy uformowany anatomicznie z kompozytu węglowego. Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Kierownica posiada zintegrowany system zmiany biegów i dźwignie sprzęgła.


Wymiary:

* Szerokość przedniej osi: 1450mm
* Szerokość tylniej osi: 1400mm
* Długość całkowita: 4800mm
* Całkowita wysokość: 950mm
* Całkowita szerokość: 1800mm
* Całkowita waga: 605 kg z kierowcą, kamerą i balastem



Źródło: autosport.com


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna :: Bolidy F1 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Charcoal2 Theme © Zarron Media

Regulamin