Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna    
  Profil  
FAQ Szukaj Użytkownicy Rejestracja Prywatne Wiadomości Zaloguj  

Vodafone McLaren Mercedes (2007)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna :: Team'y F1
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Micro
Moderator



Dołączył: 31 Sty 2007
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Skąd: Sieraków

PostWysłany: Pią 21:07, 02 Lut 2007    Temat postu: Vodafone McLaren Mercedes (2007)

Pełna nazwa Vodafone McLaren Mercedes (2007)
Aktywna 1966-
Siedziba Woking, Surrey, Wielka Brytania
Założyciel Bruce McLaren
Dyrektor Ron Dennis (1980-)
Kierowcy Fernando Alonso (2007-)
Lewis Hamilton (2007-)
Kierowcy testowi Pedro de la Rosa (2003-)
Gary Paffet (2005-)
Debiut Grand Prix Monako 1966
Mistrzostwa
konstruktorów 8 (1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998)
Mistrzostwa
kierowców 11 (1974, 1976, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 1999)


Pochodzący z Nowej Zelandii Bruce McLaren w 1963 r. postanowił założyć własną stajnię, którą nazwał McLaren Motor Racing Ltd. Głównym powodem stworzenia własnego zespołu było lekceważenie sugestii technicznych McLarena przez jego dotychczasowy zespół, Cooper Car Company. Wynajął inżynierów i rozpoczął pracę nad samochodem. Podczas Grand Prix Monako w sezonie 1966 zespół zadebiutował w Formule 1. Za kierownicą jedynego wystawionego bolidu, M2B (zmodyfikowany samochód testowy M2A, którego projektantem był Robin Herd) z silnikiem Ford Indy V8, zasiadł oczywiście Bruce McLaren, który jednak wycofał się już na dziewiątym okrążeniu z powodu wycieku oleju. McLaren nie zdołał zakwalifikować się do wyścigów w Belgii i Holandii (drugiej i piątej rundy mistrzostw). Nie brał także udziału w Grand Prix Francji (trzeciej rundzie), ale za to w Wielkiej Brytanii (czwarta runda) wywalczył dla zespołu pierwszy punkt, zajmując szóstą pozycję. We wszystkich tych wyścigach samochód był napędzany 3-litrowymi jednostkami V8 produkowanymi przez firmę Serenissima. McLaren nie startował w Niemczech i we Włoszech, a w ostatnich rundach sezonu w Stanach Zjednoczonych i Meksyku powrócił do silników Forda. Na torze Watkins Glen Bruce'a zawiodła jednostka napędowa, ale w Meksyku zajął piątą pozycję. Ostatecznie, w klasyfikacji konstruktorów McLaren-Ford został sklasyfikowany na dziewiątym miejscu (2 punkty), a McLaren-Serenissima dziesiątą (1 punkt).

Śmierć McLarena

Lata 70. rozpoczęły się dla zespołu tragicznie – 2 czerwca 1970 r. zginął Bruce McLaren. Nowozelandczyk testował na torze Goodwood nowy samochód do startów w serii CanAm.

W sezonie 1974 zdobyli pierwszy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1 i Mistrza Świata Kierowców (Emerson Fittipaldi), odnieśli także pierwsze zwycięstwo w wyścigu Indianapolis 500 (Johnny Rutherford). Kolejny tytuł w klasyfikacji kierowców zdobyli z Jamesem Huntem w sezonie 1976.


Przejęcie władzy przez Dennisa

Samochody McLaren w latach 1983-1987 napędzane były silnikami PorscheStajnia McLaren w formie jaką znamy dzisiaj powstała w wyniku połączenia jej z zespołem Formuły 2, której właścicielem był Ron Dennis (Project 4), doszło do tego w 1981 r. Od tego czasu kolejne modele McLarena miały oznaczenia MP4/x (skrót MP4 pochodzi obecnie od McLaren Project 4, w latach gdy sponsorem było Marlboro oznaczał Marlboro Project 4) wraz z modelem MP4/1C, gdzie x jest kolejnym numerem wersji. Obecnie McLaren stosuje oznaczenia MP4-x (wprowadzone w 2001 r. wraz z modelem MP4-16).

Właśnie na początkowe lata kontroli stajni przez Dennisa przypada okres największych sukcesów zespołów. John Bernard zaprojektował rewolucyjne nadwozie samochodu "MP4", pierwsze nadwozie w F1 wykonane w całości z włókien węglowych. Samochód był napędzany silnikiem Porsche (sponsorowanym przez firmę TAG) z turbo doładowaniem. McLaren postawił także na silnych kierowców, w tym okresie dla stajni jeździli Niki Lauda, Alain Prost, Keke Rosberg i Stefan Johannson. McLaren-TAG zdobył tytuł Mistrza Świata Konstruktorów w sezonach 1984 (Lauda został Mistrzem Świata) i w 1985 (Prost został Mistrzem Świata). Rok później, w sezonie 1986, Alain Prost zdobył drugi tytuł Mistrza Świata Kierowców.


Vodafone sponsorem tytularnym

W sezonie 2006 McLaren wprowadził nowe malowanie bolidówWspółpraca z firmą Imprerial Tobaco zakończyła się w trakcie Grand Prix Węgier 2005. Marka West zniknęła z bolidów stajni po piątkowych treningach. Jako nowego sponsora tytularnego typowano firmę Diageo, producenta whiskey Johnnie Walker, która rozpoczęła współpracę z zespołem na początku 2005 r. Tymczasem McLaren w grudniu ogłosił podpisanie długoterminowej umowy (10 lat) z firmą telekomunikacyjną Vodafone.

Vodafone został oficjalnym partnerem komunikacyjnym stajni, a także sponsorem tytularnym. Zyskał także pewne prawa do wykorzystywania wizerunku zespołu w celach marketingowych. Umowa zacznie obowiązywać od sezonu 2007, właśnie wtedy nazwa zespołu zostanie zmieniona na Vodafone McLaren Mercedes.

Nowy sponsor tytularny to nie jedyna zmiana dla zespołu od sezonu 2007. Do zespołu dołączy także Mistrz Świata 2005 i 2006, Fernando Alonso. Jego partnerem zostanie wieloletni protegowany zespołu - Lewis Hamilton. Jest to precedens w historii zespołu - po raz pierwszy skład zespołu tworzą dwaj nowi kierowcy. Dodatkowo drugi raz w historii zespołu zatrudniono debiutanta.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum poświęcone F1 Strona Główna :: Team'y F1 Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Charcoal2 Theme © Zarron Media

Regulamin